Jak zapobiegać powstawaniu długów w firmie?

/, Porady/Jak zapobiegać powstawaniu długów w firmie?

Jak zapobiegać powstawaniu długów w firmie?

Gorsza sytuacja finansowa firmy może wynikać z różnych sytuacji – zdarza się, że odpowiedzialni są za nią kontrahenci i klienci, którzy nie spłacili swoich zobowiązań. W przypadku mniejszych firm może doprowadzić to nawet do bankructwa! Jak zapobiegać powstawaniu długów w firmie?

W biznesie najczęściej za usługi czy produkty nie płacimy od razu, ale dopiero po jakimś czasie. W związku z tym przedsiębiorca nie otrzymuje zapłaty natychmiast. Gdy opóźnienia tego rodzaju zdarzają się bardzo często i zaczynają się kumulować, firma może wpaść w kłopoty finansowe. Długom tego rodzaju najlepiej zapobiegać. W ten sposób będzie można zmniejszyć niebezpieczeństwo bankructwa, a firma będzie mogła działać lepiej.

Sprawdzenie kontrahenta

Gdy nie jesteśmy pewni, czy z danym kontrahentem warto podpisywać umowę, warto go sprawdzić. Odpowiednia weryfikacja pomoże w uniknięciu kłopotliwych sytuacji w przyszłości.
Kontrahenta można sprawdzić również przez internet. Podstawowe źródła informacji dotyczące firm zawierają rejestry publiczne – CEIDG, KRS (dla spółek osobowych i kapitałowych). Pomocne są także dane zawarte w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz w Biurach Informacji Gospodarczej (BIG).
Możemy też po prostu wpisać nazwę firmy do wyszukiwarki internetowej. Znajdziemy wtedy informacje od innych kontrahentów i klientów.

Pieczęć prewencyjna

Drugą opcją jest tak zwana pieczęć prewencyjna. Jest ona udostępniana przez wybrane kancelarie prawne oraz firmy windykacyjne. Pieczęć prewencyjna przeznaczona jest do przybijania na dokumentach sprzedażowych oraz korespondencji z klientami i kontrahentami. Może być umieszczana też w podpisach mailowych.
Na pieczęci znajduje się informacja o współpracy z firmą windykacyjną albo kancelarią prawną i pouczenie o konsekwencjach dotyczących braku zapłaty w terminie. W rezultacie potrafi ona zwiększyć dyscyplinę płatniczą kontrahentów i klientów i zmobilizować ich do terminowej płatności.

Monitoring bieżących należności

Jest to usługa polegająca na stałym monitorowaniu kontrahentów i klientów i regularnym przypominaniu im o zbliżających się płatnościach oraz o tych, które są już teraz przeterminowane. Monitoring należności może odbywać się przez e-maile, wiadomości SMS, powiadomienia głosowe.
Firmy korzystające z monitoringu bieżących należności mogą uzyskać dostęp do przejrzystych danych dotyczących płatności – istnieje także możliwość integracji programu monitorującego z programem księgowym.

Ubezpieczenie należności

Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje także możliwość skorzystania z ubezpieczenia należności. To polisa ubezpieczeniowa chroniąca firmę przed nagłymi stratami, które mogą pojawić się wskutek braku płatności ze strony kontrahenta.
Ubezpieczenie zapewnia kompleksową ochronę przed ryzykiem niewypłacalności lub upadłości kontrahentów, zapewnia większe bezpieczeństwo w nawiązywaniu relacji handlowych i poprawia relacje z klientami. Polisy kierowane są zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i do dużych firm.

Co zrobić wtedy, gdy pojawią się długi?

Gdy jednak dojdzie już do powstania długu i kontrahent lub klient nie będą chcieli uregulować należności, przedsiębiorca ma kilka możliwości.
Jednym z często wybieranych rozwiązań, gdy dłużnik nie reaguje na nasze próby kontaktu, jest przedsądowe wezwanie do zapłaty, które określane jest też jako ostateczne wezwanie do zapłaty. Nie jest ono obowiązkowe przed skierowaniem sprawy do sądu, ale wielu dłużników na tym etapie oddaje dług.
Możemy też skorzystać z usług kancelarii prawnej zajmującej się świadczeniem usług w zakresie odzyskiwania długów. Dług możemy też sprzedać firmie windykacyjnej – odzyskamy tylko część pieniędzy, ale nie będziemy musieli samodzielnie zajmować się formalnościami.
Warto także wpisać dłużnika na różne listy dłużników w Biurach Informacji Gospodarczej. W ten sposób będziemy mogli przestrzec innych przed kontaktami z nierzetelnym kontrahentem lub klientem. Musimy jednak pamiętać o tym, że powinniśmy wcześniej zawiadomić dłużnika, że planujemy wpisać do na listę – możemy zrobić to także wraz z przedsądowym wezwaniem do zapłaty.

By | 2017-12-08T21:53:37+00:00 29 listopada 2017|Obsługa prawna firmy, Porady|

About the Author: