Sprawy konsumenckie – kiedy warto zwrócić się po pomoc prawnika?

//Sprawy konsumenckie – kiedy warto zwrócić się po pomoc prawnika?

Sprawy konsumenckie – kiedy warto zwrócić się po pomoc prawnika?

Sprawy konsumenckie wymagają niekiedy pomocy specjalistów w tej właśnie dziedzinie. Doświadczony prawnik może doradzić i reprezentować konsumenta w sporach z przedsiębiorcami.

Konsument to osoba, która zleca usługi albo kupuje towary na osobisty użytek. Konsumenci posiadają również określone prawa, za sprawą których uzyskują oni odpowiednią ochronę w gospodarce rynkowej.

Gdy dochodzi do naruszenia praw konsumenckich, wówczas konsument może skorzystać z pomocy przysługującej mu w różnych instytucjach. Może on także zwrócić się do kancelarii prawnej, która prowadzi sprawy konsumenckie.

Jakie prawa przysługują konsumentowi?

Prawami konsumenta oznacza się takie prawa, które przysługują konsumentom w ramach przepisów obowiązujących w danym kraju. W Polsce również konsumenci są odpowiednio chronieni. Zastosowanie posiada tutaj Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Konsument w starciu z przedsiębiorcą jest jednostką słabszą, w związku z tym jest on również narażony na szereg niebezpieczeństw zarówno podczas podejmowania decyzji zakupowych, jak również w ramach obsługi posprzedażowej, na przykład przy składaniu reklamacji. Przepisy przyznają mu zatem szereg specjalnych praw.

Wśród praw konsumenta w Polsce znajdują się głównie:

  • prawo do rzetelnej informacji 
  • prawo do wyboru 
  • prawo do edukacji konsumenckiej 
  • prawo do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  • prawo do wysłuchania konsumenta
  • prawo do uznania uzasadnionych reklamacji
  • prawo do życia w bezpiecznym, zdrowym środowisku

Niestety, zdarza się, że prawa konsumenta są łamane. W takiej sytuacji konsument może uzyskać odpowiednie wsparcie. 

Centralnym organem skupiającym się na ochronie praw konsumenta jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pomocy udzielają również lokalni (powiatowi, miejscy) rzecznicy konsumentów, a także inne organizacje.

Dodatkowo, konsument może zwrócić się o pomoc do prawnika. To najczęściej wybierane rozwiązanie wtedy, gdy konieczne jest wkroczenie na ścieżkę sądową, jednak kancelaria prawna może zapewnić również szereg innych usług związanych ze sprawami konsumenckimi.

Sprawy konsumenckie – dostępne usługi w kancelarii prawnej

Kancelarie prawne prowadzące usługi w ramach praw konsumentów, mogą zapewnić każdemu ze swoich klientów profesjonalną i kompleksową obsługę. Po wsparcie to można zwrócić się w różnych sytuacjach.

Prawnik może zapewnić profesjonalną pomoc między innymi wtedy, gdy:

  • konsument stał się ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych
  • przedsiębiorca naliczył konsumentowi znacznie wyższy rachunek
  • konsument chce dochodzić roszczeń reklamacyjnych
  • reklamacja konsumenta została odrzucona
  • producent nie chce uznać zapisów gwarancyjnych
  • konsument chce odstąpić od umowy, także zawartej na odległość, na przykład na pokazie
  • w umowie podpisanej przez konsumenta znajdują się klauzule niedozwolone
  • regulamin sklepu internetowego zawiera niezgodne z prawem informacje
  • umowa kupna – sprzedaży zawiera istotne wady prawne
  • może dochodzić do praktyk, które powodują naruszenie interesów zbiorowych konsumentów
  • konsument chce przygotować pozew sądowy przeciwko przedsiębiorcy

Prawnik może wówczas dokładnie przeanalizować sprawę konsumenta, a następnie może zaproponować mu odpowiednie rozwiązanie, które pomoże mu w dochodzeniu jego praw.

Zakres usług prawnych przy sprawach konsumenckich to między innymi:

  • doradztwo prawne
  • przygotowywanie dokumentów
  • udział w mediacjach
  • reprezentowanie przed sądem

Dzięki swojej szerokiej wiedzy w zakresie prawa konsumentów, a także innych dziedzin prawa prawnik może zapewnić swojemu klientowi fachową pomoc w praktycznie każdej sprawie konsumenckiej. Zwrócenie się po wsparcie do prawnika może znacznie podwyższyć szanse na oczekiwane zakończenie sprawy z danym przedsiębiorcą.

Zachęcam do skorzystania z moich usług prawnych w ramach prawach konsumenta. Posiadam wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu spraw konsumenckich. Zajmuję się dochodzeniem roszczeń klientów, którzy są konsumentami, przeprowadzam analizy i przygotowuje opinie, pomagam w określeniu praktyk, które naruszają interesy zbiorowe konsumentów. Zapraszam do kontaktu!

przez | 2020-04-06T23:00:45+00:00 29 lutego 2020|Sprawy konsumenckie|

O autorze:

Radca Prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie z ośmioletnim doświadczeniem.